ENDODONTİK LEZYONLARLA İLİŞKİLİ PERİODONTİTİS

Periodontal katılımlı büyük restorasyonu olan dişlerde mutlaka vitalite testi yapmak gerekmektedir.

Periodontal hastalıkların ve periapikal patolojilerin relatif sıklığı göz önüne alındığında, tanı konulmasında karmaşıklığa yol açan iki durumun bir arada görülebilmesi şaşırtıcı değildir. Aslında genel kanının aksine periodontitisin periapikal problemlere neden olabileceğine dair kanıtlar çok azdır. Pulpa patolojisinin periodontal hastalıkları alevlendirdiği konusunda hiçbir kuşku yoktur.

PULPA PROBLEMLERİ

Akut pulpitis

Devital pulpa asemptomatik periapikal lezyona veya periapikal abselere neden olabilir.

Lateral kanallar veya devital pulpa, endodontik tedaviyi tabiken gelişen kök perforasyonları veya devital pulpa periodontal abse oluşumuna neden olabilir.

Vertikal kök kırıkları  devital pulpa periodontal inflamasyona ve periodontal abseye neden olabilir.

Horizontal kök kırığı periodontal abseyi taklit edebilir.

PERİODONTAL PATOLOJİ VE PULPA ÜZERİNE ETKİLERİ

Derin cep oluşumu, kökün apikal 1/3’ünde bulunan lateral kanallarla ulaşmak dışında direkt olarak pulpal patolojiye sebep olmaz.

Diş eti çekilmesi direkt olarak kök yüzeyi dentinin hipersensitivitesine neden olur.

Kök yüzeyi düzleştirme ve furkasyon prosedürleri aktif olarak dentini içerebilir, hipersensivite ve akut pulpal değişikliklere neden olabilir.

AYIRICI TANI

Apeks alanı

PERİO-ENDO KOMBİNE LEZYONLAR

İki türlü oluşabilir:

-Bağımsız olarak aynı anda oluşabilir. Endikasyonuna göre geleneksel periodontal ve endodontik tedavi uygulanır.

-Bağlantılı lezyonlarda ise fistül aynı anda hem periodontal cepte hem de apekste cepte Periodontal cebe güta perka yerleştirilip radyografi alınarak doğrulanabilir.

Kombine bağlantılı lezyonların tedavisi. Öncelikle akut enfeksiyonun ve inflamasyonun drenaj ile (ve/veya antibiyotikler ile) çözümlenmesi, daha sonra ortograd kök kanal tedavisi (daha iyi pulpal içerik daha iyi prognoz) gerekmektedir.

-Belirgin periodontal lezyonun belli bir dereceye kadar çözümlenmesi aylar süren bir periyotta gerçekleşir. Bu nedenle cerrahi kararı ertelenebilir.ve Kombine apikal cerrahi ve periodontal cerrahi uygulanabilir; ancak uzun dönemli prognozu daha zayıftır. Prognozu en kötü olan durum periapikal/pulpal patolojilerin tamamen peridontal cebin apikal genişliğine bağlı olduğu durumlarda görülür. Bu nedenle neendodontik tedavinin lezyonun çözümlenmesinde başarısız olduğu durumlarda görülür.