Dental Plak

Dişler üzerinde, temizlenmeyen gıda artıklarının birikimiyle oluşan mikrobik tabakaya dental plak denilmektedir Dental plak içerisinde bulunan mikroorganizmalar dişlerden uzaklaştırılmadığı zaman diş eti iltihaplanmaları başta olmak üzere birçok probleme yol açmaktadır.

Dental Plak oluşumunun en önemli sebebi yemek sonrası dişlerin yeteri kadar iyi fırçalanmaması sonucu biriken yemek artıklarıdır. Bunun dışında yanlış diş fırçalama teknikleri ve diş ipi kullanmamak da dental plak oluşumunu tetikleyen diğer sebepler olarak sayılabilir.

Dental Plak belirtileri gözle görülebilir. Fırçalama sonrasında dişler üzerinde bir tabakanın varlığının hissedilmesi en belirgin özelliktir. Bu tabakalar genellikle dişlerle aynı renkte olabildiği gibi bazen sarıya ve kahverengiye dönük renklerde de olabilmektedir. Bunun dışında kötü ağız kokusu da diş plağının bir başka belirtisidir.

Uzun süre ağız ve diş temizliğinin ihmal edildiğinde dental plak kalsifiye olarak, artık sadece fırçalamayla temizlenmesi mümkün olmayan diş taşlarının oluşumuna sebep olur. Özellikle tükürüğünün yapısına göre bazı kişilerde diş taşları temizlikten bağımsız olarak daha da sık görülebilmektedir. Bunun sonucunda diş plağı oluşumu riski de artmaktadır.

Diş taşı oluşumu dental plak komplikasyonlarından en önemlisidir. Diş taşı oluşumunun sonucunda diş eti iltihaplanmaları meydana gelmekte, bunun sonucunda ise diş etlerinin çekilmesi hatta diş kayıplarının yaşanması yaşanabilmektedir. Dental Plak oluşumu tüm bu süreçlerin başlangıç aşamasıdır.

Dental Plak teşhisinde fiziki muayene yeterlidir. Diş hekiminiz ağız içi muayene sırasında plak belirtilerine rastladığı takdirde dental plak tanısını rahatça koyabilmektedir. Özellikle sertleşmeye başlamış diş plağının ağızdan uzaklaştırılması için diş hekiminiz basit ve acısız bir temizlik ve cila işlemi yapacaktır. Sonrasında ise diş fırçalama ve ağız bakımınızı en doğru şekilde nasıl yapacağınıza dair bir ağız hijyeni eğitimi verecektir.

Dental plakların dişlerden temizlenmesinden sonra tekrar oluşmaması için hastaların ağız ve diş bakımlarına özen göstermeleri ve uygun diş fırçası ile diş ipi kullanmaları, bunun yanında doktor kontrollerini ihmal etmeyerek plak ve diş taşı temizliklerini düzenli bir şekilde yaptırmaları gerekmektedir.